« Powrót do strony głównej
Opisy przedmiotów realizowanych w ramach projektu econet
Podejmowanie decyzji z wykorzystaniem modeli hybrydowych
Uniwersytet Ekonomiczny w Katowicach
Symulacyjna gra decyzyjna TEES-6
Uniwersytet Ekonomiczny w Krakowie
Zarządzanie infrastrukturą informatyczną
Uniwersytet Ekonomiczny w Poznaniu
Strategia kreatywna w reklamie
Uniwersytet Ekonomiczny we Wrocławiu
Przywództwo w organizacjach - analiza najlepszych praktyk
Szkoła Główna Handlowa w Warszawie
Tytuł kursu:
Zarządzanie infrastrukturą informatyczną
Prowadzący:
prof. dr hab. Witold Abramowicz
Współautorzy:
dr Monika Kaczmarek
dr Marek Kowalkiewicz
Ogólna charakterystyka kursu:
Skuteczne zarządzanie infrastrukturą informatyczną przedsiębiorstwa zależy od trzech głównych elementów: ludzi, procesów i technologii. Zdarza się jednak, że menedżerowie odpowiedzialni za nadzór nad działem informatycznym, koncentrują się przede wszystkim na technologii, mniejszy nacisk przykładając do pozostałych elementów. Metodyką, która umożliwia połączenie wszystkich trzech elementów w całość, może stać się metodologia ITIL (IT Infrastructure Library), czyli wdrożenie najlepszych praktyk w zakresie zarządzania infrastrukturą informatyczną i jej dopasowaniem do zmieniających się potrzeb klientów biznesowych.
Standard ITIL jest obecnie najszybciej rozwijającą się metodyką definiującą usługowy model zarządzania informatyką w organizacjach. Niezależnie, czy to jest mała, duża czy też średnia organizacja, ITIL pozwala na stworzenie podstaw do analizy procesów, jakimi podlega infrastruktura informatyczna w odniesieniu do całego przedsiębiorstwa. Zastosowanie metodologii ITIL umożliwi przedsiębiorstwu obniżenie kosztów utrzymania infrastruktury informatycznej, zapewnieni nieprzerwaną pracę organizacji i przyczyni się do wysokiego poziomu zadowolenia pracowników, dzięki utrzymaniu sprzętu i sieci na wysokim poziomie wydajności. Wdrożenie wspomnianej metodologii gwarantuje ponadto wysoką jakość usług świadczonych przez dział IT oraz umożliwia poprawę relacji z klientem, jeśli firma zajmuje się świadczeniem usług IT na zewnątrz. W ramach wykładu omawiane są również inne standardy zarządzania infrastrukturą informatyczną.
Problematyka i program zajęć:
- Potrzeba zarządzania infrastrukturą IT. Korzyści wynikające z zarządzania usługami IT. Wprowadzenie do metodologii zarządzania infrastrukturą informatyczną.
- Zarządzanie poziomem usług
- Katalog usług.
- SLA (Service Level Agreement - umowa dotycząca poziomu usług między dostawcą a klientem), OLA (Operation Level Agreement - umowa dotycząca poziomu usług zawierana wewnątrz organizacji), UIC (Underpinning IT Contract - kontrakt z dostawcami zewnętrznymi).
- Zarządzanie nieprawidłowościami w działaniu infrastruktury informatycznej w przedsiębiorstwie:
- Service Desk,
- Zarządzanie incydentem.
- Zarządzanie problemem
- Macierz priorytetów,
- Kontrola problemu,
- Kontrola błędu.
- Zarządzanie konfiguracją
- Pojęcie zasobu, konfiguracji,
- Baza danych konfiguracji,
- Kontrola.
- Zarządzanie zmianą
- Żądanie zmiany,
- Klasyfikacja i kategoryzacja żądania zmiany.
- Zarządzanie finansami
- Budżetowanie,
- Księgowanie,
- Naliczanie opłat,
- Zwrot z inwestycji ROI.
- Zarządzanie dostępnością usług
- Zapewnienie maksymalnej wydajności,
- Optymalizacja działań,
- Pojemność biznesowa, pojemność zasobów i pojemność usług.
- Zarządzanie projektami w zarządzaniu infrastrukturą informatyczną.
- Zarządzanie ciągłością i bezpieczeństwem.
- Zależności między procesami - podsumowanie.
- MOF
- HP ITSM
- Audyt usług. Normy ISO: BS-1500-1 i BS 1500-2.
- Porównanie i krytyka poznanych metodologii zarządzania infrastrukturą informatyczną.
Wstępne wymagania do realizacji przedmiotu:
Ogólna znajomość problemów zarządzania przedsiębiorstwem, podstawy informatyki, znajomość podstawowych pojęć z dziedziny finansów.
|
Moduły lekcyjne udostępniane będą studentom według określonego harmonogramu. Treści dydaktyczne wzbogacone są o interaktywne
zadania i testy, jak również pytania problemowe. Po zapoznaniu się z materiałem studenci uczestniczą w zajęciach online -
wypowiadając się na forum dyskusyjnym, realizując prace grupowe, studia przypadków. Ich aktywność online jest oceniana i
wpływa na ocenę końcową z przedmiotu. Drugim elementem oceny końcowej jest egzamin, przeprowadzany w tradycyjnej formie. W przypadku przedmiotu Symulacyjna gra decyzyjna TEES-6 zasady realizacji zostały
zaprezentowane w opisie wykładu.
|
|
|
|
 |